fredag 1 oktober 2010

Storhandling på systembolaget

När jag handlar på systemet så bunkrar jag alltid för jag är där så fruktansvärt sällan. Mest för att det (vad jag vet) bara finns ett enda systembolag här omkring och det är beläget i stan. Längst bort i stan. Skulle tippa på att det är en 5-6 km dit. Ingen impulspromenad direkt när du blir sugen på ett glas rött till maten en fredag. För övrigt stänger de kl. 18 på fredagarna. Och kl. 14 på lördagarna. I alla fall. Att storhandla på systemet med barnvagn känns alltid lite skämmigt. I dag pekade dessutom skrutten på varenda flaska och utbrast varannan pekning med ett "DA!" eller "VA DA!" (det sista tolkar jag som ett vad är det?). "Det är alkohol lilla gubben. Som mamma behöver för att kunna slappna av om dagarna. En flaska om dagen eller hur var det nu igen." Så packar jag vagnen full och det klirrar hela vägen hem och det är stört omöjligt att svänga för den är alldeles för tung. Prova att lyftsvänga en vagn på närmare 20 kg. Känner redan hur musklerna sväller. Skål!